Sunday, March 1, 2020

Kitab Pusaka Ilmu Memanah Dalam Islam oleh Al Habib Qori Afrizan AL-Khered dari Teknik Memanah dari Manuskrip Kuno

Kitab " Pustaka Ilmu Memanah Dalam Islam" adalah sebuah karya Al Habib Qori Afrizan Al-Khered ini adalah terbitan kedua mengenai ilmu memanah yang diterbitkan oleh al-Wafi Publishing setelah buku " Teknik Memanah Dalam Islam".



Kitab ini adalah langkah kedua untuk mengenali lebih jauh khazanah ilmu memanah Islam, baik dari segi alatannya yang berupa busur dan anak panah, maupun dari segi tekniknya. Pembahasan yang lebih mendalam boleh didapati didalam kitab ini secara lebih terperinci. Sehingga ianya sesuai disarankan oleh pemanah-pemanah yang mahir terutama yang telah mendalami pengenalan asas dari kitab Al-Furusiyyah karya Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah.

Kitab ini adalah bersandarkan dari manuskrip kuno yang berjudul lengkap "Al-Idhah fi Ar-Rimayah fi Fahl Al-Qaus wa Al-Watar wa An-Nusyab wa Ma'rifati Usuli Dzalik" karya Al-Imam Abu Abdillah Muhammad Bin Yusuf Al-Ikhbari Asy-Sayfi'i ini disajikan dengan bahasa yang lebih mudah difahami juga disediakan gambar atau ilustrasi dalam teknik memanah.

Semoga Allah SWT memberkahi kitab ini dan membawa manfaat yang sebesar-besarnya bagi kaum Muslimin serta mendapat Istiqamah dalam mengamalkan dan menghidupkan Sunnah Rasulullah SAW. Ameen

Muka Surat : 194 termasuk kulit
Bewarna Kulit dan Halaman didalamnya
Penulis : Al-Habib Qori Afrizan Al-Khered
Penerbit : Al-Wafi Publishing, SOLO
ISBN : 978-979-1093-52-1
Cetakan : Februari 2020









 




No comments:

Post a Comment