Wednesday, June 21, 2017

Turkish Laminated Xone Berwajah Baru???

Setelah beberapa percubaan untuk membaik pulih dan menaik taraf busur turkish laminated xone ini, kini ianya berwajah baru dan nampak lebih elegan dan compact.

Structure yang terbaru ini masih berunsurkan fiberglass yang kini ditampilkan pertama kalinya dengan berwarna hitam, dan penggunaan kayu maple dan buluh masih lagi diutamakan dan pastikan ianya adalah core element sebagai bahan gabungan untuk mendapatkan daya deflect yang pantas disamping ringan.

Elemen buluh kali ini adalah dari kilang tempatan setelah beberapa kali perbincangan untuk mencapai tahap optimum yang di kehendaki. Buluh yang digunakan juga adalah buluh yang terpilih mempunyai serat yang agak kasar dan cukup matang. Design buluh terkini amat menitik berat tentang ketahanan daya refleksi dan hanya menggunakan kadar nipis buluh iaitu sekitar 1-1.5mm mampu untuk mencapai poundage 40lbs.

Buluh yang tebal adalah kurang menepati kerana sifat shear stress yang akan merosakan buluh dan akan menyebabkan shear failure seteruskan delaminated.

Sedikit kesimpulan dan perkongsian kepada beberapa permasalah dalam teknik pembuatan busur.

gambarajah 3 menunjukkan types of shear failure semasa busur experience inner forces.
apabila bamboo grain yang kurang matang semasa ditebang jadi weakness pada grain akan menyebabkan busur akan cepat pecah.
dan shear failure akan berlaku sekitar limb yang mana lapisan buluh yang mempunya ketebalan tertentu. Secara dasarnya adalah seperti rajah dibawah ini.
























No comments:

Post a Comment