Sunday, October 23, 2016

Berita Harian : Memanah Hidupkan Sunnah


Memanah asalnya bukanlah sejenis sukan atau riadah, tetapi aktiviti itu dipercayai sudah wujud sejak zaman prasejarah sebagai carfa survival masyarakat kuno, khususnya bagi tujuan perburuan, menghadapi musuh dalam perperangan dan melindungi diri dari pelbagai ancaman.
Selain menjadi acara sukan, aktiviti memanah semakin diminati sebagai kesinambungan daripada sunah Rasulullah SAW yang disandarkan daripada sirah Baginda serta Sahabat yang menjadikannya sebagai aktivit riadah.
bowman
552.jpg
Malah pasukan perang pada zaman Rasulullah SAW juga terdiri daripada kumpulan pemanah seperti dikisahkan dalam perang Badar dan Uhud sehingga lahirnya pemanah handalan seperti Rafi Khadij dan Sa'ad Abi Waqqash.
Daripada Saidina Sa'ad Abi Waqqash, Nabi Muhammad SAW bersabda: "Belajarlah memanah kerana ia adalah permainan terbaik untuk kamu."(Riwayat Bazzar dan Tabrani).
kitab-1.jpg
Panah Dewasa, Kanak-kanak
Di Malaysia, memanah masih dianggap sukan baharu atau aktiviti riadah yang mula dikomersialkan sejak 2 tahun kebelakangan ini.
Namun, semakin ramai menunjukkan  minat terhadap sukan yang menguji kemahiran dan kesabaran itu.
Menyedari ia satu Sunnah yang kaya pelbagai manfaat, tiga sahabat iaitu Mohd Zaironizam Daud, Muhammad Nazim Ghani, Mas Ilmi Masri menubuhkan Arrouha Sports & Outdoors yang mensasarkan pelbagai alatan memanah hasil buatan tangan yang berkualiti tinggi.
Mohd Zaironizam ketika ditemui Ibrah berkata, mereka menghasilkan sendiri alatan dan aksesori memanah gaya tradisional yang sesuai untuk seisi keluarga daripada kanak-kanak hingga dewasa.
img_0557
"Kami hasilkan alatan memanah daripada busur, anak panah, sehingga kepada aksesori lain yang sesuai digunakan untuk semua peringkat usia".
Pemilik Bersama Arrouha Sports & Outdoors
Kanak-kanak seawal usia empat tahun ada yang sudah berjinak-jinak dalam sukan ini," katanya.
Tambahnya, memanah juga baik bagi menerapkan akhlak dan disiplin tinggi dalam kalangan pemainnya. Ia melatih individu bersabar dan mengawal emosi supaya menjadi lebih tenang.
Apabila emosi pemanah tertekan, panahan amat mudah tersasar.
Busur atau alat pelancar untuk melepaskan anak panah adalah alatan utama dan busur tradisional keluaran Arrouha™ diperbuat daripada bahan mudah lentur iaitu gentian kaca serta buluh bagi memberi impak berkesan pada kelajuannya apabila tali panah ditarik dan dilepaskannya.
Terdapat tiga pilihan busur iaitu X-One berinspirasikan busur Turki dengan reka bentuk moden dan terkini.
2016-10-13-photo-00000151
Busur Anak Awan pula kebiasaannya digunakan oleh pemanah berkuda kerana saiznya lebih kecil dan kompak, sekali gus memudahkan pergerakan ketika beraksi di atas kuda.
Anak Awan Poster_zpsrcmqqcyv
img_0027
Ringan, lasak dan mempunyai variasi corak menarik adalah tarikan kepada busur Lela Kenchana.
IMG_0025.JPG
Ia disyorkan kepada kanak-kanak, manakala bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan sukan memanah, busur Jati Tunggal lebih mudah dikendalikan.
Jati Tunggal Poster_zpsncx5csxt
img_0026
Pemegang busur dibahagian tengah biasanya diperbuat daripada kayu tahan lasak seperti resak, cengal dan balau.
Memanah gaya tradisional kebiasaannya mengikut naluri yang mana bahagian depan anak panah disandar ke atas belakang tangan atau ibu jari pemanah dengan cara menarik serta melepaskan jari tangan.
 bh-21oct2016-2
FullSizeRender.jpg
img_0101
img_0094
img_0111
img_0152
Visit Us Now :
contactUs.png

Arrouha Sports and Outdoors (002299215-T)

No 22, Jalan Mutiara 4/2, Tmn Sri Nanding, 43100 Hulu Langat, Selangor

No comments:

Post a Comment